May 11, 2022

Macronutriënten oftewel macro's

Wat zijn macro’s?

 

Van een banaan tot een bakje yoghurt. Alles wat je kan eten (Nutrition)heeft een macro verhouding. De macronutriënten voorzien ons lichaam van energie. Er zijn drie vormen; eiwitten, koolhydraten en vetten.

Energiegebruik

Om goed uit te kunnen leggen wat de macro’s in houden, is het van belang om wat kennis op te doen over calorieën. Een calorie is een maat voor de hoeveelheid energie in het eten. De hoeveelheid energie wordt vaak berekend in kilocalorieën (afkorting kcal.). Een kcal. Is 1000 calorieën. Jouw persoonlijke caloriebehoefte welke jij dagelijks tot je zou moeten nemen is afhankelijk van allereerst jouw doel. Dit kan zijn aankomen, afvallen, spieren opbouwen of bijvoorbeeld conditie opbouwen. Daarnaast zal er gekeken moeten worden naar factoren als; geslacht, leeftijd, gewicht en huidige activiteit.

 

Een gezonde man heeft ongeveer 2500 kcal nodig op een dag, en een vrouw 2000 kcal.

Macronutriënten verhouding

Elke macronutriënt levert een bepaalde hoeveelheid energie per gram.

 

§  Eiwit                           =4 kcal

§  Koolhydraten             =4 kcal

§  Vet                              =9 kcal


Zoals al eerder benoemd is de samenstelling van je voedingspatroon verschillend per trainingsdoel. Een krachtsporter heeft een andere verhouding nodig dan een duursporter. Een duursporter heeft bijvoorbeeld meer koolhydraten nodig voor de energievoorziening van de spieren. Voor krachtsporters licht de focus weer op meer eiwitten. Wanneer een coach bij The Consumers een percentage heeft toegewezen is het een kwestie van een rekensom maken hoeveel eiwitten, koolhydraten en eiwitten er genuttigd gaan worden.

Ook kan het zijn dat je je voedingspatroon in de loop van je dieet verder bij moet schaven. Je gaat bijvoorbeeld minder calorieën verbruiken naarmate je gewicht verliest. Aan de andere kant kan het zijn dat je lichaam steeds meer energie nodig heeft om nieuw spierweefsel op te bouwen. Jouw doelstelling wat betreft afvallen is bijvoorbeeld behaald en het is tijd voor een volgende doelstelling. Als het gaat om voeding is het de taak van de coach om ervoor te zorgen dat jouw calorie- en macroverhouding altijd goed staat. Laat dat maar aan ons over!

Meer van onze
Blogs

Bekijk blogs

Maak jouw start aan een
fitter en gezonder leven

Plan een intake
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.